23 October 2014

Current creative obsession - hand lettering

Uusin innostuksenkohteeni luovuuden saralla on kauniit käsinkirjoitetut tekstit, eli hand lettering, ja niitä on tullut blogissakin nähtyä viime viikkoina aika lailla. En tiedä mikä sanan varsinainen suomenkielinen vastine olisi, vai onko sitä edes, kun englanninkielisenkin opin vasta hiljattain. Ilmeisesti se ei ole ihan synonyymi kalligrafialle, mutta minua ei oikeastaan juurikaan edes kiinnosta termit, joten niistä viis ja siirrytään asiaan. Kyseessä on siis upeat käsinkirjoitetut tai ehkä oikeammin piirretyt tekstit, jotka ovat välillä kuin taideteoksia itsessään. Tuntuu, että voisin uppoutua tunneiksi ja taas tunneiksi kirjainten ihmeelliseen maailmaan, ja siinä tunteessa oikeastaan kiteytyy se, mistä luovuudessa mielestäni on kyse. Ihana tunne kaikenkaikkiaan!

Olen aina nauttinut kauniista käsialoista, mutten ole koskaan juurikaan tykännyt omastani. Hand letteringillä on onneksi lopulta aika vähän tekemistä puhtaasti käsialan kanssa, vaan se on ihan oma taiteenlajinsa. Tykkään itse eniten luonnollisen soljuvasta tyylistä, jossa viivan paksun vaihtelee, mutta eri tyylejähän on loputtomiin eikä tässä ole oikeaa ja väärää. Ja itse kun olen tällainen nörtti, niin tykkään vääntää näitä tekstejä tietokoneella paperin sijaan.

Oikeastaan kiinnostukseni sai alkunsa tästä helmikuisesta postauksesta. Kuuntelin silloin Kylien Into The Blue -kappaletta ja samoihin aikoihin ostin mekon, joka näytti mielestäni juuri siltä miltä Into The Blue kuulosti. Minulle tuli idea kuvista, joissa mekko ja biisi yhdistyisivät ja koska tykkäsin myös hurjasti Kylien käsialasta sinkun kannessa, ajattelin kokeilla itsekin ympätä käsinkirjoitusta kuviin. Piirsin sanat uudestaan ja uudestaan koneellani kunnes olin edes jotenkuten tyytyväinen tulokseen. Ei muuten ollut helppoa ja eihän tuo teksti mikään mestariteos silti ole. Postaus itsessään on kuitenkin yksi omia suosikkejani, koska sitä oli niin mielettömän hauska tehdä ja kiva oli päästä myös yhdistämään rakkauteni musiikkiin tähän blogiin.

One thing I'm really excited about at the moment is hand lettering. It's like my current creative obsession and I could (and do!) get lost in it for hours and hours. But that's what being a creative is all about for me, I love that feeling!

I've always admired beautiful handwriting, but have never particularly liked mine. But handlettering really has quite little to do with your actual handwriting, it is a skill of it's own. The style that I'm loving the most if the sort of calligraphic, free flowing lettering with a line that gets naturally thicker and thinner, but the possibilities and styles really are endless.

I first started experimenting with in in around February when I was making this post. I was totally in love with the track Into The Blue by the fabulous Kylie Minogue and at the same time I got this dress, which to me looked exactly like Into The Blue sounded, so I wanted to try to combine those two somehow. I adored Kylie's handwriting on the coverart and thought why not try to incorporate something similar into my pics? So I drew the words Into The Blue over and over again on the computer until I got a version I was happy enough with. Which was quite a feat and it's still by no means a handlettering masterpiece! But it's still one of my favorite posts on my blog, cause it was so much fun to make and I really enjoyed getting to incorporate my love for pop music into this blog.

Sen jälkeen tekniikkani on kehittynyt huimasti. Teen tekstit aina vektorimuodossa, käyttäen ilmaista Inkscape-ohjelmaa. Vielä en omista tietokoneeseen liitettävää piirtopöytää, mutta sekin on toivelistalla ja sillä pitäisi olla helpompaa tuottaa vaihtelevanpaksuista viivaa. Pelkällä hiirellä se ei tietääkseni onnistu lainkaan, mutta avain tyylin jäljittelyyn on, että alaspäin menevät viivat ovat paksumpia, ylöspäin ohuempia. Digitaalisessa handletteringissä ymmärrys vektorigrafiikasta on tarpeen, itselläni se oli jo onneksi hallussa, mutta eipä tuo ole mikään vaikea taito oppia. Ja sitä tietotaitoa voi käyttää muuhunkin kuin vain teksteihin, onpa tässä tullut hiljattain piirreltyä vektoreina niin takkia kuin kameliakin.

Alussa piirsin ihan yksinkertaisia tasapaksuja viivoja hiirellä, tehden ehkä päälle piirrostani vastaavan polun mikäli halusin sitä muokata. Sitten kokeilin myös perinteistä kynää ja paperia - joka tuntui muuten todella vieraalta, kun en ollut vuosikausiin piirtänyt mitään - skannaten koneelle valmiin piirroksen, jonka päälle sitten piirsin polun Inkscapessa. Mutta ratkaiseva ahaa-elämys tapahtui vasta viime viikolla, kun löysin Inkscapen simplify-komennon. Nyt piirrän jälleen hiirellä suoraan Inkscapeen, sitten 'yksinkertaistan' polun simplifyilla helposti muokattavaan muotoon ja lähden työstämään sitä. Tämä tekniikkaa on ehdottomasti tehokkain kokeilemistani ja tuottaa myös parhaimman näköistä jälkeä. Eikä alkuperäisen piirroksen tarvitse olla läheskään täydellinen, sitä kun on niin helppo muokata haluamaansa suuntaan.

Oli itseasiassa aika outoa huomata eilen, kun piirtelin tuota kuvissa vilahtanutta affirmaatiota pieneen muistikirjaani, että miten paljon käsin ja koneella piirtämäni tekstit nykyään muistuttavat toisiaan. Paljon olen kehittynyt hiiren käytössä ekojen yritelmien jälkeen, mutta toisaalta paljon on myös vielä opittavaa. Harjoitukset jatkukoon ja tuloksia nähdään varmasti täällä jatkossakin!

Since then my technique has come a long way. I always make my hand lettering in vector format, using the free software Inkscape. I don't have a drawing tablet yet, but it's definitely on my wishlist and it should make getting that natural line with varying thickness a lot easier. It's an effect you can't achieve straight up with a mouse, as far as I know. But if you wanna mimick that effect without any extra tools, just keep in mind that the downward strokes should be thicker, upward strokes thinner. For digital handlettering, you also do need a good understanding of how vectors work, which I luckily already had, but it is not a difficult skill to master. And it can used for a variety of other things, like I've done with my coat and camel drawings.

In the beginning I used to draw simple flat lines with the mouse, maybe doing a new path over it if I wanted to edit. I then experimented with pen and paper - which felt very foreign to me at first after years of not drawing - scanning the result and doing a path over it on Inkscape. But the real breakthrough came when I found the simplify tool in Inkscape, just last week! Now I draw straight to Inkscape, then simplify the resulting path, usually twice, and start editing it from there. So the drawing that you start with doesn't need to be anywhere near perfect, it's easy to tweak it as much as you like later. It's the best technique I've come across yet, the most efficient and best looking, and there's really so many directions you can take it to from that original path.

It was actually quite funny to notice, as I was writing this little affirmation in my notebook yesterday, how much the lettering I've done by hand or digitally resemble each other. I've definitely improved with the mouse since my first letterings, but there's still a lot to be learnt. I'm gonna keep practising and surely some of the results will make it to the blog too!

No comments :

Post a Comment